Saturday 1 July 2017

Rena rutor

Splash! Ännu en insekt kraschade på vindrutan och lämnade kletiga streck under vindrutetorkarens blad. Så minns jag sommarens bilturer när jag fick körkort för över 40 år sedan. Att ha spår av insekter på rutor och strålkastare efter en kvällstur var så självklart att jag inte ens reflekterade över det.

Men någonstans på vägen försvann denna självklarhet. I kväll har jag kört ut till sommarstället och rutorna rena och fina, inte en enda gång behövde jag jag använda vindrutetorkarna. Smidigt för mig när jag kör bil, men ett tecken på att något är fel. För min observation är inte unik, både privatpersoner och insektsforskare har lagt märke till denna utveckling. Det finns många studier som visar på dramatiska nedgångar i mängden insekter, både i arter och antalet individer. En tysk studie har tex visat att fyra av fem insekter har försvunnit sedan slutet på 1980-talet. 




Vem sörjer detta kanske du undrar? Det är väl skönt att slippa flygfän på sommaren, stickande mygg, irriterande flugor och bitska bromsar. Men insekter är mycket mer än så, de är livsnödvändig mat för våra fåglar och oundgängliga för att tex våra äppelträd skall bära frukt. Dessutom om inte länge fjäril vingad syns på Haga så förlorar vi en bit av vår kultur och vår själ.


Dirzo, R., Young, H. S., Galetti, M., Ceballos, G., Isaac, N. J. B., & Collen, B. (2014). 
Defaunation in the Anthropocene. Science, 345(6195), 401–406. http://doi.org/10.1126/science.1251817

Kanske kan vi klara oss utan att glädjas åt en fjärils vinglande flykt mellan blommor eller surret av humlor runt rhododendronbuskenvs blommor. Men bristen på insikter är ännu ett tecken på att våra ekosystem är ur balans. “We are popping rivets”. Jag återkommer till detta begrepp i kommande bloggtexter.





No comments: